Ruokailurytmi rullaamaan, älä laiminlyö lounasta

Millainen on sinun ruokailurytmisi…miten voisit syödä säännöllisemmin…miten syömisen hallinta mielestäsi onnistuu?

Useimmille sopiva ateriarytmi on syödä 2 – 3 pääateriaa (aamupala, lounas, päivällinen) ja 1 – 2 välipalaa. Ateriarytmi on kaikilla kuitenkin yksilöllinen; vuorotyöläinen rytmittää ateriansa eri tavalla kuin säännöllisempää päivätyötä tekevä. Päivittäinen energia tulisi saada pääaterioilla terveellisestä ateriasta riittävien suoja- ja energiaravintoaineiden saamiseksi.
Aterioiden välissä on hyvä olla korkeintaan 3 – 4 tuntia. Jos aterioita jää väliin, syömistä voi olla myöhemmin mahdoton hallita. Säännöllisyys pitää nälän, naposteluhalun ja makeanhimon paremmin kurissa. Mieti, jääkö sinulta jokin päivän aterioista kokonaan väliin? Pihisteletkö aamupäivän aterioista? Kun aterioita jää väliin, ongelmana saattaa olla liian lyhyet ateriavälit, jolloin syöminen on jatkuvaa napostelua. Napostellessa syödään helpommin huonolaatuista ja ravinneköyhää ruokaa. Tasainen ateriarytmi pitää verensokerisi tasaisena, nälän tunteen hallinnassa jolloin voimavaroja jää muuhunkin kuin ruoan miettimiseen.