Syömisen hallinnan aakkoset – kohti tietoista syömistä

”Lehdistä voimme lukea rohkeista entisistä markkinointipäälliköistä, jotka hehkuttavat elämäänsä lammasfarmarina. He säteilevät hyvää oloa ja seesteistä elämää, vailla huolta ja murhetta. Harvalla meillä on todellisuudessa mahdollisuutta pysäyttää elämäämme äkkijarrutuksella ja toisaalta onko siihen tarvettakaan? Tässäkin voisimme äärilaidan sijaan miettiä pienempiä muutoksia arjessa ja elämässä. Tietoista läsnäoloa ja rauhoittumista voi harjoitella vaikka syödessään ja samalla edistää näin syömisen hallintaa” pohtii laillistettu ravitsemusterapeutti, TtM Anette Palssa.  Useimmat meistä syövät samalla kuin teemme jotain muuta, luemme lehteä, katsomme telkkaria, juttelemme kaverille. Syömme myös vaikkei ole nälkä. Saatamme syödä pussillisen karkkia, ilman että maistelemme todellisuudessa, miltä ne maistuvat. Syömisestä on saattanut tulla oheistoiminto, jolla rytmitetään tylsää päivää, jonka äärellä tavataan ystäviä, helpotetaan stressiä tai yksinäisyyttä, vahvistetaan iloa ja onnistumista. Mieliteot toisensa jälkeen kumpuavat jostain, emmekä aina edes halua miettiä, mistä ne tulevat. Ensimmäinen askel kohti tietoista syömistä on pysähtyä miettimään jo ennen syömistä, miksi syö.

Tietoisuustaitoharjoituksia löytyy esimerkiksi oivamieli.fi -sivustolta