Arkiliikunta kannattaa

Moni meistä viettää työpaikalla useita tunteja fyysisesti passiivisena, esim. näyttöpäätettä tuijottaen. Varsinkin kaamosaikaan kotisohvan vetovoima tuntuu työpäivän päätteeksi vastustamattomalta. Arkiliikunnan avulla mieli pysyy virkeänä ja olo hyvänä. Pienikin liikkuminen työpäivän aikana tai kotioloissa kohentaa oloa jo huomattavasti. Vinkkejä siitä, miten lisäät huomaamattasi päivittäistä arkiliikunnan määrää:

auto_pyöräLisää tehoa työpäivään
  • Kävele tai pyöräile töihin.
    Mitäs jos jäisit yhtä pysäkkiä aikaisemmin pois?
  • Käytä hissin sijaan portaita
  • Nouse venyttelemään ja pidä pieni taukojumppa
  • Voisiko palaverit ja kokoukset toteuttaa ns. kävelytekniikalla neuvottelupöydässä istumisen sijaan?
    Monilla toimialoilla tästä on hyviä kokemuksia
  • Asioi työkaverin kanssa muutenkin kuin sähköpostilla, vaikka hänen työpisteessään käyden.
  • Puhelimessakin voi toisinaan keskustella ilman työtuolissa istumista
imuriVaihtoehtoja arkiliikunnan lisäämiseen vapaa-ajalla
  • Televisiota katsellessa voi tehdä pientä lihaskuntotreeniä, esimerkiksi kahvakuulaa käyttäen. Lupaa itsellesi liikuntaa ainakin yhden ohjelman ajan päivittäin. Viikossa kertyy jo 7 treeniä.
  • Jos teet ostosreissut yleensä autolla, kokeile vaihteeksi kävelyä ainakin kerran viikossa
  • Parkkeeraa kortteli tai pari kauemmas kohteestasi ja kävele loppumatka
  • Musiikki ja kotityöt ovat hyvä yhdistelmä, tehosta siivousta vaikka tanssahdellen tai ylimääräisillä kyykkyyn-ylös liikkeillä
  • Pihatyöt ovat arkiliikunnan tehokkaimpia lajeja haravoimisesta lumitöihin
  • Syksyinen sieniretki raikkaassa metsäilmassa virkistää mieltä ja kehittää tasapainoa