Unettomuus – julma kavaljeeri

lepoTerveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tutkimusprofessori Timo Partonen kertoo, että naiset reagoivat pimeyteen ja kaamosoireisiin herkemmin kuin miehet. Varmaa syytä asiaan ei ole tiedossa, mutta selkeää vaikutusta on sukuhormoneilla, jotka vaikuttanevat sisäisen kellon säätelyyn. Runsas estrogeenin määrä lisää alttiutta kaamosoireilulle. Kahdelle tai kolmelle kymmenestä voi ilmaantua unettomuutta. Liikaunisuudesta kärsii Partosen mukaan jopa seitsemän kymmenestä.

Pimeys vaikuttaa myös vuorokausirytmiin. Nukkuma-aikaa voi tulla pari tuntia lisää, mutta silti se ei piristä. Uni voi jäädä katkonaiseksi, jolloin väsymys kestää pitkälle aamupäivään. Univaje vaikeuttaa keskittymistä, muistamista ja lisää yleistä ärtyisyyttä. Väsymyksen heikentämä ihminen on altis stressille ja sitä kautta unettomuudelle.

Liikunta –  virkistävän unen salaisuus

Stanfordin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa tehdyt tutkimukset ovat osoittaneet, että liikuntaa säännöllisesti harrastavat ihmiset nukahtavat muita vaivattomammin. Liikunta auttaa kehoa säätelemään sisäistä kelloa ja edesauttaa nukahtamista. Unettomuudesta kärsivät ihmisen liikkuvat usein niukasti. Liikuntaa ei kannattaisi kuitenkaan jättää myöhäiseen iltaan, vaan varmistaa, että liikunnan ja nukkumaan menon välinen aika on riittävän pitkä. Iltahetken rauhoittaminen, ajoissa syöty kevyt tryptofaania sisältävä iltapala (maitotuotteet, banaani, kaura, hunaja ja linnunliha) ja lämmin kylpy rentouttavat mukavasti.  Tämä saattaa vapauttaa ylimääräisiltä lampaiden laskemisilta.