Mikä ihmeen mindfulness?

lepo_rentoutus_01_2014Tehokas työkalu rentoutumiseen ja stressin poistoon

Hektinen elämänmeno ja vauhdikas arki, jossa monia asioita pitäisi tehdä reippaalla rytmillä ja tehokkaasti, tekee mielemme kiireiseksi ja kerryttää stressiä. Ihmisen mieltä ja kehoa ei ole suunniteltu stressi-imuriksi. Tunnetko tunteen, jossa liiallinen ahkeroiminen ja suorittaminen vievät paljon voimia ja alkavat ahdistaa? Käymme ylikierroksilla ja tuntuu kuin aikaa olisi koko ajan liian vähän. Elimistö haluaisi jarrutella meitä lähettämällä toistuvasti hiljennä tahtia -muistutuksia. Ne on helppo hiljentää niin kauan, kunnes sairastumme.

Läsnäolon voima

Harva meistä osaa nauttia pelkästä rauhallisesta olemisesta ja mitääntekemättömyydestä, todellisesta akkujen latauksesta. Hiljaisuudella on voimaa, mutta se on helppo korvata monilla eri viihdykkeillä. Tietoinen läsnäolo eli mindfulness on mielen rauhoittamista, läsnäolon vahvistamista ja elämistä tässä hetkessä. Se on ajan antamista itsensä ja kehon kuuntelemiselle, tärkeiden asioiden huomaamiselle ja käsillä oleviin asioihin keskittymiselle.

Mindfulnes auttaa hiljentää poukkoilevia ajatuksia ja rauhoittaa stressaantuvaa kehoa. Sen on todettu vähentävän ahdistusta ja vahvistavan immuunipuolustusta. Oppiessamme ottamaan perspektiiviä ajatuksiimme ja tunteisiimme havainnoimalla itseämme, vapautuu käyttöön paljon ylimääräistä energiaa ja pystymme keskittymään asioihin rennolla ja aikaansaavalla otteella. Mindfulness – rentoutusmenetelmästä on olemassa paljon erilaisia kursseja ja harjoituksia, joita löytyy netistä ja kirjastosta.