Uinti ja vesiliikunta – tehokkaat ja kehoystävälliset kalorinpolttajat

liikunta_01_2014Uiminen ja vesiliikunta kiinteyttävät tehokkaasti koko kehosi lihaksia. Uinti on yksi tehokkaimmista kaloreiden polttajista ja lähes ainoa liikuntalaji joka ei rasita niveliä. Vesiliikunta vaikuttaa positiivisesti ihmisen sydän-, verenkierto- ja ruoansulatuselimistöön. Se tehostaa aineenvaihduntaa, lisää lihasvoimaa, hapenottokykyä ja nivelten liikkuvuutta.

Kevyt uinti kuluttaa n. 80 kg:n painoisella henkilöllä miltei 700 kaloria tunnissa. Vesi on mainio vastus, sillä se on 800 kertaa tiheämpää kuin ilma. Siksi kaikenlainen vesiliikunta on tehokasta erityisesti lantion, pakaroiden, rintakehän ja käsivarsien seudun lihaksille. Vesi kannattelee kehoa, joka vähentää tehokkaasti niveliin kohdistuvaa rasitusta verrattuna esim. kävelyyn ja hyppivään askeltamiseen. Monen alaselkäkivut ovat myös helpottuneet vesiliikunnalla.

Vesi rentouttaa ja vähentää elimistön stressitasoja

Vedellä on rentouttava ja virkistävä vaikutus. Lämmin vesi vähentää lihasjännitteisyyttä ja elimistön stressihormonitasoja, laskee verenpainetta ja laajentaa verisuonia. Vesiliikunta ei sovi henkilöille, joilla on vaikea sydänvika.