Grilliherkut kevyemmin – mitä tehdä kun grillimakkaran himo iskee?

ruokavalio_kevytgrilliKesä antaa mainion tilaisuuden siirtää keittiötouhut ja ruokailun sisätiloista ulos parvekkeelle, patiolle tai omaan puutarhaan. Grilli on kesäkokkaajan mainio apulainen. Grilliruoan perinteinen suosikki on monelle makkara. Tämä kesäinen ”kansallisruoka” kerryttää salakavalasti kiloja
vyötärölle. Grillimakkara silloin tällöin on paikallaan, mutta säännöllisen grillaajan on hyvä verrata makkaroiden ravintoainepitoisuuksia.

Makkarat sisältävät runsaasti rasvaa ja suolaa. Esimerkiksi kaksi grillimakkaraa syömällä tulee nauttineeksi n. 40 gramman verran rasvaa ja kerryttäneeksi jopa 500 kilokaloria. Pahimpia rasvapommeja ovat yleensä juustoa ja pekonia sisältävät grillimakkarat. Kaupoista löytyy yhä enenevässä määrin myös kevyempiä vaihtoehtoja, joiden rasvapitoisuus on noin puolet pienempi kuin perinteisten makkaroiden. Näissä tuotteissa pääraaka-aineena on käytetty sianlihan sijaan esim. kalkkunaa ja siipikarjatuotteita.

  • Grillimakkara 246 kcal / 100 g
  • Kevyt grillimakkara noin 140-150 kcal / 100 g
  • Lihaisa grillimakkara, 230 kcal / 100 g

Kokeile makkaran kaveriksi ja/tai vaihtoehdoksi välillä kasviksia, kalaa tai kanaa. Näin saat grilliateriastasi maukkaan, värikkään ja myös terveellisemmän kokonaisuuden.