Voisiko painonhallinta olla rentoa ja mukavaa?

Jos tunnet olevasi ikuinen laihduttaja, et ole ainoa, sillä; suuri osa suomalaisista on viimeisen vuoden aikana yrittänyt pudottaa painoaan jollakin keinolla.
Mieti hetki, miltä sinusta on tuntunut laihduttaessasi? Mieleesi saattaa palata hankalasti noudatettavia dieettejä, pikakuureja, joilla on jatkuvasti nälkä, pisteiden laskemista, ruokien punnitsemista, motivaatiopulaa ja kieltäytymistä sosiaalisen elämän tilanteista. Liikuntakaan ei ehkä ole ollut sinulle sopivaa.
Painonhallinta on teoriassa helppoa; paino putoaa, kun kuluttaa enemmän energiaa kuin saa. Alkuinnostuksen huumassa moni jaksaa tiukkaa dieettiä ja treeniä muutaman viikon ajan. Alun innostus loppuu kuitenkin usein liialliseen kontrollointiin. Tiukka dieetti ja runsas liikunta pudottavat tehokkaasti painoa, mutta eivät kohenna elämänlaatua.
Nopeat tulokset kuulostavat toisinaan houkuttelevilta, mutta kiirehtiä ei kannata. Kun muutoksia suunnittelee harkitusti ja tunnistaa itselle sopivat muutoskohteet, on lopputulos pysyvämpi.
Onnistumisen eväät ovat hyvät, kun hyväksyy realistisen suunnitelman, tekee tavoitteellisia muutoksia ja noudattaa niitä säännöllisesti.