Kuuntelu
Tekstin “kuuntelu” on osa verkkovuorovaikutusta. Kuunteleminen ja kuulluksi tuleminen on tärkeitä kokemuksia verkkovuorovaikutuksessa ja -oppimisessa.
Nonverbaaliset viestit ovat vähäisempiä, mutta voit silti vaikuttaa tekstin tyyliin, sävyyn, reagointinopeuteen ja käytettyihin merkkeihin, esim. hymiöihin. Vrt. sähköposti, johon et koskaan saa vastausta tai viesti, josta välittyy se, että vastaanottaja on sen lukenut, eli ns. kuunnellut sinua.
Kuulluksi tuleminen vahvistaa luottamusta omiin ajatuksiin ja itseensä elintapamuutosten oppijana, sekä vahvistaa tunnetta yhteisöllisyydestä ja omasta osallisuudesta.
Lähde: Tyrväinen, Uotinen & Valkonen. 2021. Kuunnella ja tulla kuulluksi verkkokeskustelussa -verkkoartikkeli, Jyväskylän yliopisto
Vältä automaattista neuvontapuhetta, kysy avoimia kysymyksiä
•Kysy asiakkaalta/asiakkailta mikä muutos hänellä on mielessään
Auta asiakasta/ita muutoksen syiden kartoittamiseen:
• Miksi haluat/te tehdä muutosta?
• Mitkä ovat 2-3 tärkeintä syytä tehdä muutosta?
• Auta asiakasta keinojen löytymisessä
• Mitä jo nyt teet mitä olet kokeillut?
• Mitä voisit tehdä enemmän/lisää?
• Onko jotain missä toivot muiden apua?
Vahvista vielä motivaatiota:
• Miten arvioit muutoksen tärkeyttä 0-10 asteikolla?
• Miksi valitsit juuri tuon luvun?
• Tee lyhyt yhteenveto kuulemastasi
Osoita myötätuntoa
• Myötätunto on avain vuorovaikutukseen, verkossakin.
• Jos ohjaaja kaipaa tukea, että ryhmä ymmärtää myötätunnon merkityksen vuorovaikutuksen tukena, voi esimerkiksi katsoa aivotutkija Katri Saarikiven videon: Siirry YouTube-sivustolle katsomaan video painamalla tätä linkkiä
Tuo esille näkyvät ristiriidat, älä kuitenkaan oleta tai arvaile
• Älä provosoidu, vaan myötäile asiakkaan vastustusta
• Esim. “Kerroit, että palautuminen on sinulle tärkeää ja koet samalla, että nukut liian vähän”. “Toisaalta kerroit aiemmin, että haluat muuttaa ravitsemustasi ja toisaalta sinusta tuntuu, ettei sinulla ole aikaa miettiä mitä ostat kaupasta.”)
Tunnista ja tue muutospuhetta
• Kun ihminen innostuu, hän on valmiimpi oppimaan uusia asioita!
Asiakas: ”Olen miettinyt, että alkaisin…”, ohjaaja: ”Kuulostaa hyvältä! Miten sinun olisi helpointa päästä alkuun?”
Heijasta
(Esim. “Kuulostaa siltä, että…”, “Olit pohtinut…”, “Kuvailit, että..”
Tee yhteenvetoja
Anna myönteistä palautetta
Lähde: Palssa, Anette, 2018. Yhteistyö Satakunnan Sydänpiirin Verkkopuntarin ohjaajaperehdytyksien kehittämiseksi.
Palaa takaisin kohtaan Motivaation ja sitoutumisen tuki tätä linkkiä painamalla.